Denna artikel ingår i artikelserien Steg för steg: Starta webshop.
Nu när vi har en fungerande webbshop vill vi gärna nå ut till samt få kunder att hitta till oss. I början har man givetvis inte haft några kunder tidigare så det finns ingen som kan rekommendera andra att handla hos dig.
MARKNADSFÖRING AV WEBBSHOP MED LITEN BUDGET
I den här guiden kommer jag att utgå ifrån att vi har en liten budget och berätta hur jag själv gjorde när jag startade min första webbshop 2006 med hjälp av de pengar jag fick över på studiebidraget. I den här delen kommer jag att skriva ihop en liten lista samt kort berätta om de sätt jag använde mig av för att marknadsföra webbshopen . I de kommande delarna ska jag berätta lite mer ingående hur de olika marknadsföringssätten fungerar.
De marknadsföringskanaler jag använde mig av var:
1. Sökmotoroptimering/SEO
2. Google AdWords-annonser
3. Försäljning på nätauktionssajter
4. Affiliatemarknadsföring
5. Annonser på Facebook
Det vanligaste sättet att att nå ut till potentiella kunder när man starta en webbutik och man inte har så stor budget är att få kunderna att hitta dig på sökmotorerna såsom Bing, Yahoo mm men framförallt Google.
SÖKMOTOROPTIMERING (SEO)
På Google kan du synas på två sätt - Antingen via betalda annonser/sponsrade länkar, Google Adwords, eller genom att sökmotoroptimera och synas i de organiska sökresultaten. Sökmotoroptimering, eller kort sagt SEO, handlar om hur man förbättrar sin placering i den organiska sökresultatslistan (röd ruta i bilden nedan). Klickar någon på dessa länkar och hamnar i din webbshop kostar det dig inget.
Att sökmotoroptimera sin kan både vara svårt och tidskrävande, men kan om man är nystartad ge goda resultat billigt, till och med gratis, om man har tiden att lägga på att lära sig tekniken själv. Sammanfattat kan man säga att sökmotoroptimering handlar om att se till att Google förstår vad din webbshop handlar om. Säljer du t ex pennor, då vill du att Google ska förstå att att din webbshop handlar om och säljer pennor, och du vill därför att webbshopen ska hamna högt upp i de organiska sökresultaten när någon söker på ordet pennor.
Bra information och guider kring sökmotoroptimering hittar man bland annat på SEO-Forum.se.
GOOGLE ADWORDS
Med Google AdWords kan man annonsera på Google, samt annonsera på webbplatser som visar Googles annonser. På Google syns annonserna normalt ovanför och till höger om sökresultaten (se gröna rutorna på bilden nedan).
Du väljer själv vilka sökord och sökfraser som användaren ska söka på för att du ska synas bland annonserna. Du kan alltså rikta dig till en målgrupp som söker just det du säljer. Säljer du solglasögon då vill du t ex synas när någon söker på frasen "köpa solglasögon", men du vill inte synas om någon söker med ordet "instrument".
Googles annonser syns även på webbplaster och bloggar. Annonserna från Google anpassar sig efter innehållet på webbplatsen och när man annonserar via Google AdWords kan man precis som på Googles sida ställa in så att man enbart syns på webbplaster som skriver om saker som du säljer. Säljer du solglasögon vill du synas på webbplatser som skriver om mode och solglasögon, men inte på webbplaster som skriver om datorer och tillbehör. På bilden nedan har jag markerat Googles annonser med röda rutor på reseguide om Wien, annonserna handlar därför om Wien och resor.
Börja annonsera via Google AdWords.
NÄTAUKTIONSSAJTER
Nätauktionssajter så som Tradera och Budera innehåller inte enbart nätauktioner utan även varor till fast pris. De har redan många besökare och medlemmar som dagligen köper både nytt och gammalt. Här når du ut till en stor massa, även om konkurrensen från andra butiker kan vara stor så har du möjlighet att nå ut till en stor publik.
För att fånga in de som köper av dig på nätauktionssajterna och få dem att upptäcka din webbshop kan du bland annat skicka med visitkort (kan köpas billigt på t ex Vistaprint) med information om din webbshop samt en rabattkod som lockar kunderna till dig.
Även i mejlkonversationen mellan dig och köparen på nätauktionssajterna kan du nämna att de är "Välkomna till din webbshop som är fylld med .... till galna priser!"
Börja sälja via Tradera eller Budera.
Köp visitkort hos Vistaprint
AFFILIATEMARKNADSFÖRING
Affiliatemarknadsföring innebär att du ansluter dig till ett affiliatenätverk. Ett affiliatenätverk är en brygga mellan dig och andra webbplatser på nätet. Du, som är annonsör, lägger in annonser som andra, publishers, sedan väljer att lägga ut på sina webbplatser. Det finns flera olika sätt att betala publishern men det vanligaste är att man betalar en viss procent av köpesumman om någon klickar på annonsen och sedan köper något i din webbshop. Du betalar till affiliatenätverket och de sköter sedan utbetalningar mm till publishern.
Det finns många olika affiliatenätverk att gå med i, men det jag anslöt mig till när jag var nystartad hade inga fasta kostnader och jag betalade enbart om någon gjort ett köp som kom via en annons.
Idag erbjuder Adrecord samma modell. Ansluter du dig till Adrecord betalar du alltså enbart om någon köper något i din webbshop om de kommit via en annons som du lagt upp hos Adrecord.
ANNONSER PÅ FACEBOOK
På Facebook når du ut till en stor publik och du kan numera rikta annonserna så att de syns för person som är intresserad av det du säljer. När jag annonserade på Facebook för några år sedan var möjligheterna inte så stora att rikta annonserna i Sverige, men det har blivit mycket bättre det senaste året.
Jag är tyvärr inte helt uppdaterad när det gäller hur mycket du kan rikta Facebookannonser idag men ska dyka ner i detta och berätta mer om hur det fungerar.
Ja, det skulle vara min korta sammanfattning om hur jag började marknadsföra min första webbshop, men den blev lite längre än vad jag trodde. Nästa gång ska vi fördjupa oss i något av marknadsföringssätten.
Warning: Undefined array key "preview" in /www/webvol7/gq/kyyxsvjjc3k3fr3/starta-webshop.se/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/comments-list.class.php on line 102